Snadný návod na háčkovanou sovu

Hačkovaná zvířátka a hračky jsou velmi vděčným dárečkem pro naše nejmenší a někdy i pro ty mírně větší (jak se ukázalo u nás). Mohou sloužit...

Hačkovaná zvířátka a hračky jsou velmi vděčným dárečkem pro naše nejmenší a někdy i pro ty mírně větší (jak se ukázalo u nás). Mohou sloužit jako hračky nebo přívěsky.
Snadným a vděčným motivem jsou pak sovičky.

Háčkované sovičky podle snadného návodu

Uháčkovat takovou sovičku zvládnou jistě i ty jen mírně pokročilé mezi námi, protože na ni může stačit znát jen řetízkové oko (ŘO), krátký sloupek (KS) a logiku přidávání a ubírání sloupků a háčkování do spirály.

Pro tyto mírně pokročilé či možná i začínající tvůrkyně jsem vytvořila tento intuitivní, variabilní a velmi snadný návod na háčkovanou sovičku. (pochopitelně zdarma ;-))
(Zkušenější pak mohou využít propracovanější návody, které jsou k dispozici na jiných stránkách.)

V návodu se setkáte s těmito zkratkami:
ŘO = řetízkové oko
PO = pevné oko
KS = krátký sloupek
PDS = polodlouhý sloupek (variantně)
DS = dlouhý sloupek (variantně)

Snadný návod na háčkovanou sovičku pro začátečnice / mírně pokročilé - háčkování těla

1. Začínáme háčkovat tělo sovičky

a) Extra jednoduchý začátek 
Uháčkujeme 2 ŘO.
Poté do prvního řetízkového oka uháčkujeme 6 KS. Tím se nám vytvoří kolečko.


b) Začátek pomocí klasického kruhu
Klasický kroužek znamená, že uháčkujeme 3-4 ŘO, poslední spojíme s prvním PO a v další řadě, kdy háčkujeme již dokola, do každého oka uháčkujeme 2 sloupky - dostaneme se tedy na 6-8 sloupků. Při tomto postupu nám však vždy vznikne větší otvor uprostřed.

c) Začátek pomocí magického kroužku
Použitím magického kroužku se zcela zamezí vzniku otvoru uprostřed dna sovičky. Jak na magický kroužek např. v tomto videu.

2. Pokračujeme v háčkování dna sovy

Dále pokračujeme háčkováním do spirály a do každého oka uháčkujeme 2 KS. Dostáváme se tedy na dvojnásobný počet a tvoříme kolečko.


 Tip:  Pokud by se Vám kolečko časem nějak deformovalo, můžete přidávat i méně, tj. uháčkovat někdy jen 1 KS místo 2 KS do oka, resp. střídat 2KS a 1KS.

3. Háčkujeme trup sovičky

Když dosáhneme požadované šířky, přestaneme přidávat oka a pokračujeme vždy 1 KS do jednoho oka. Tím se nám okraje začnou postupně zvedat.






Pokud chceme, můžeme ve výšce nad bříškem sovičky pár ok ubrat (tj. oko přeskočit a píchnout až do dalšího) a tím sovičku v úrovní očí zúžit.
Na závěr pak naopak můžeme zas některé oko rozháčkovat (2KS do jednoho) a rozšířit tak pro ouška.


4. Vycpání a sešití těla sovičky

Tělíčko vycpeme dutým vláknem a sešijeme nebo sháčkujeme.



Takto máme vytvořené tělo jednoduché háčkované sovy.

TIP: 2 varianty vzhledu povrchu sovičky.
Při klasickém háčkování vždy nabíráme obě nitě z oka - viz foto. Pak vznikne klasický povrch jako na této světlé sovičce:


Pokud však budete nabírat jen zadní nit, přední vám zůstane viditelná a bude tvořit proužky (jako na ilustrativním návodu výše nebo na této modré sovičce)

Na hlavní fotce můžete vidět příklady soviček vzniklé oba typy. Např. ty fialové sovy jsou každá jiná.

Návod na háčkování očí a křídel pro sovičku

Zbývá uháčkovat oči a křídla.

Oči pro háčkovanou sovu

Do magického kroužku nebo do kolečka uháčkujeme 6 KS.
Stejným způsobem jako jsme začali tělo sovičky začneme i oči (ideálně magický kroužek) a uháčkujeme 1 řadu 6 KS dokola jako střed oka. 
Následně můžeme vyměnit přízi (např. za bílou) a háčkovat další řadu vždy 2 sloupky do 1 oka. Pokud budete háčkovat krátké sloupky, budou oči menší. Použijete-li dlouhé sloupky, vzniknou oči větší. ;-) 
Zakončíme PO.


Rozpis výše uvedeného návodu na háčkované oko
- magický kroužek 6 KS, spojím PO;
- případná výměna barvy příze
a) menší oko:  1 ŘO + 2 KS do každého jednoho oka, spojím PO  
b) větší oko: 3 ŘO + 2 DS do každého jednoho oka, spojím PO


Křídla pro háčkovanou sovu

a) Křídla ve tvaru koleček - snadná varianta
Nejsnazší variantou je uháčkování křídel ve tvaru koleček - stejným postupem, jako dno sovičky, resp. oči.

b) Oválná, zužující se křídla
Tvarovaná křídla jsou trochu náročnější variantou, vyžadují již znalost i polodlouhého a dlouhého sloupku. 


Rozpis na háčkování oválných tvarovaných křídel:

AKTUALIZACE 2018:
Postupem času jsem si přivykla háčkovat obě křídla stejně a to takto:
Základem je řetízek - dle velikosti buď 8+2ŘO nebo např. 11+2ŘO.
(Dále budu pokračovat na příkladu 8+2ŘO.)
Uháčkujeme 10 ŘO, pak do 3.ŘO zpětně začneme s háčkováním DS. Uháčkujeme 3xDS do 1 ŘO, následně 3xPDS do 1ŘO, 1 KS do KS. Do posledního ŘO uháčkujeme 3 KS (dokola) a dostaneme se na spodní stranu řetízku.
Pokračujeme 1KS, 3PDS, 3DS a jsme opět na druhém konci křídla.
Nyní pokračujeme dokola po boku, háčkujeme DS (dle výšky křídla a pokračujeme nahoru a dále do kolečka kolem práce, stále pomocí DS). Takto si vytvoříme pěkný kulatý přední díl křídla. Na vrchní straně pak již rovně přidáme 2PDS, 1 KS a zakončíme PO. Nitku protáhneme prací na spodní stranu a zauzlujeme s druhým koncem příze.


(Původní návod na křídla:
A) pravé křídlo
1. řada: 10 + 2 ŘO
2. řada: začínám píchat do 3.oka od konce a jednu zpět: 5 DS + 4 KS + PO
3. řada: 5 KS + 5 DS
do stejné díky, jako poslední DS z 3.řady pokračuji dokola po boku křídla dál:
2 PDS do 1 oka, 2 PDS do dalšího oka 
Tím se dostanu na spodní stranu:
2 PDS do jednoho oka; 3 PDS, 5 KS, 1 PO




B) levé křídlo - háčkujeme zrcadlově
1.řada: 10 + 2 ŘO
2.řada: PO, 4 KS, 5 DS
3.řada: 5 DS, 5 KS
4.řada: 1 PO, 5 KS, 3 PDS, 2 PDS do jednoho
nyní dokola (bok): 2PDS do jednoho, 2PDS do dalšího, PO s počátečním ŘO ukončím)

Oči i křídla přišijeme a vyšijeme barevnou přízí zobáček. Protáhneme přízi v rozích jako ouška.

Doufám, že se někomu můj návod bude hodit a vytvoříte také nějakou tu sovičku pro své potěšení. 

Na mých stránkách najdete i další návody - např. na pletenou čepici a další návody hlavně na šití a tvoření s dětmi.

Mohlo by Vás také zajímat

0 komentářů

Flickr Images